O prowadzących

Milena Wicepolska – przewodniczka i genealożka. Na co dzień zajmuje się historiami łódzkich Żydów. Oprowadza grupy studentów, uczniów a także potomków tych, których losy splotły się z Łodzią i po wielu latach wracają z rodzinami szukając informacji o przodkach. Przeszukując archiwa, stara się znaleźć brakujące elementy rodzinnych historii a potem nałożyć je na mapę miasta. W pracy najbardziej lubi to, że cały czas uczy się czegoś nowego i robi coś co jest kogoś ważne.

Lucyna Urbańska – historyczka sztuki prowadząca wykłady monograficzne w kontekście antropologicznym. Pedagog przez wiele lat prowadząca zajęcia w Pracowni Historii Sztuki działającej przy Muzeum Sztuki w Łodzi i wykładowca ASP w Łodzi. Gościnnie wykłada w Salezjańskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku, Muzeum Ziemi Wieluńskiej, zaś na co dzień prowadzi zajęcia dla uczniów i dorosłych w Centrum Zajęć Pozaszkolnych.

Yuval Etzioni projektantka tkanin oraz artystka, badaczka kultury tekstylnej specjalizująca się w historii projektowania tkanin w Izraelu. Wykładowca na wydziale projektowania tkanin na Shankar College, Engineering Design Art, Ramat-Gan Israel.

Reuven Bransburg Muzyk i gitarzysta mieszkający w Tel Awiwie. Urodzony w Buenos Aires przeniósł się w latach 70tych do Izraela, gdzie studiował między innymi w Jerusalem Academy of Music. W Jerozolimie zarządzał wieloma grupami muzycznymi oraz wyprodukował ponad 40 albumów w swoim studiu. Obecnie prowadzi warsztaty muzyczne i koncertuje z muzykami z Izraela.

Ewa Łukasiewicz – absolwentka PWSFTviT na Wydziale Aktorskim. Współzałożycielka oraz współtwórca Teatru Szwalnia w Łodzi. Autorka projektów na rzecz kultury oraz licznych koncepcji warsztatowych, m.in. „Szwalnia Kultury” i „Letnia Akademia Artystyczna”. Aktorsko działa w obszarze teatru klasycznego, działań muzycznych oraz akcji w przestrzeniach pozateatralnych. Od lat realizuje projekty w ramach „Dotknij Teatru” – „Rysunek z pamięci”, „Pobyt tolerowany”, „Dom duszy”. Jest certyfikowanym sensoplastykiem (trener 1 stopnia sensoplastyki – Sensoplastyka®).

Patrycja Terciak – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim (specjalizacja: teatrologia). W latach 2013-2015 studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby we wrocławskiej ASP. Obecnie doktorantka na Wydziale Rzeźby i Intermediów gdańskiej ASP, gdzie prowadzi zajęcia z rysunku studyjnego i koncepcyjnego oraz podstaw projektowania plastycznego. Autorka i współautorka wielu działań z pogranicza teatru i sztuk wizualnych. Prowadzi autorskie warsztaty artystyczne, m.in. z teatru cieni dla różnych grup wiekowych. W 2016 roku uhonorowana stypendium artystycznym Prezydent Miasta Łodzi w dziedzinie teatru. Wieloletni producent teatralny i koordynator projektów o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017).

Dawid Gurfinkiel – młody łódzki muzyk i aktywista z łódzkiej Gminy Żydowskiej

Rabin Boaz Pash Absolwent Joseph Straus Rabbinical Seminary. Współzałożyciel i wykładowca w jesziwie, w Maaleh Amos. Autor książki poświęconej naukom i doktrynie kabalistycznej rabina Aschalaga. Założyciel jesziwy w Kijowie. W latach 2004–2006, rabin w gminie żydowskiej w Lizbonie, 2006 – 2012 rabin Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Krakowie. Był również koordynatorem edukacyjnym Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie. Obecnie naucza w jesziwie w Izraelu.

Jerzy Mazzoll jeden z najciekawszych obecnie klarnecistów w Polsce (Jazz Forum, „Drgawy” TVP1). Swoją konsekwentną praktyką przyczynił się do prawdziwego renesansu klarnetu na polskiej scenie muzyki improwizowanej.Wykorzystuje w swojej grze zarówno elementy klasyki jak i muzyki współczesnej; reprezentuje linię jazzowych klarnecistów: Goodman, La Porta, Giufree, Lacy(ss). Ma na swoim koncie współpracę z wieloma znakomitymi postaciami europejskiego jazzu, jako klarnecista i kompozytor: Django Bates, Alfred Harth, Jeffrey Morgan, Vytautas Labutis, Niels Landgren, Tony Oxley. Oprócz debiutanckiej płyty Mazzoll & Arhythmic Perfection „a”, wydał w Europie zachodniej płytę „Newborn” trio Perplex: Mazzoll – Chastka – Hölker, którą wyprodukował znany angielski perkusista Tony Oxley. Inne albumy wydane pod jego marką to m.in. „out out to lunch” „single 3” „ rozmowy s Catem” we współpracy z Kazikiem Staszewskim. Zagrał też gościnnie na płycie „Kablox – niesłyna histaria” grupy Kury Tymona Tymańskiego. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji (Bolero, Point City, Midnight Shakespeare) w Polsce, Holandii i Niemczech, a także pełnometrażowego filmu fabularnego „jutro będzie niebo” w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego „ Słowa jak ściany” o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów, jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese

Michał Szturomski Z wykształcenia muzykolog, od wielu lat związany z warszawską sceną alternatywną. Założyciel wydawnictwa Wytwórnia Krajowa promującego polską muzykę niezależną. W 2013 roku Szturomski wydał swoją pierwszą autorską elektroniczną epkę, jako Sowa. W 2016 roku nakładem Requiem Rec. ukazała się pierwsza debiutancka płyta Szturomskiego – „Sowy Polski Podział Gatunkowy”. Płyta spotkała się z ciepłym przyjęciem krytyków. Słuchowisko „Sowy Polski Podział Gatunkowy” to projekt interdyscyplinarny, o charakterze popularnonaukowym, którego myślą przewodnią jest zaprezentowanie w nietypowy sposób wszystkich gatunków sów żyjących na terenie naszego kraju.

Dimitrios „Milo” Kurtis

Dimitrios „Milo” Kurtis jest jednym z bardziej rozpoznawalnych i charyzmatycznych muzyków w Polsce. Swoją artystyczną karierę rozpoczął w 1969 roku, kiedy to założył legendarną formację Grupa w Składzie:. Jest ona uznawana za kanoniczny zespół dla ruchu hippiesowskiego – ma także ogromny wkład w rozwój polskiej sztuki konceptualnej. Zespól ten współpracował z najważniejszymi artystami wizualnymi epoki (Jerzy Kalina, duet artystyczny KwieKulik, Paweł Freisler, Krzysztof Zarębski, Jan Stanisław Wojciechowski etc.). W 1975 r. Kurtis założył wraz z Markiem Jackowskim duet MAANAM (nazwa pochodzi od inicjałów twórców – M&M). Pierwsze koncerty zagrali w Piwnicy Pod Baranami w Krakowie i Laboratorium Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Następnie koncertowali przez półtora roku w teatrach (STUDIO), uczelniach (Katolicki Uniwersytet Lubelski), galeriach sztuki (Galeria Boguckich, Repassage), i. in. W latach 70-tych występował w całej Polsce w trio Tomasz Stańko – Tomasz Szukalski & Milo Kurtis. Również w 1975 dołączył do legendarnej grupy OSSIAN, z którą współpracuje do dziś. W 1986 roku opuścił Polskę i na ponad dziesięć lat osiada w USA. Występuje w Kalifornii z miejscowymi zespołami i z Donem Cherry. Po śmierci Dona w 1995 r. przyjeżdża do Polski w styczniu 1996 r., by zorganizować przy pomocy Mariusza Adamiaka koncert dla Telewizji Polskiej, Tribute to Don Cherry. W tym wyjątkowym wydarzaniu wzięli udział członkowie zespołu Dona Cherry, Osjan i Tomasza Stańko. Zapis z koncertu ukazał się także na CD. Wraz ze znakomitym gościem, Wallis’em Buchanan’em (Jamiroquai), nagrywa płytę live w Kościele św. Jana w Gdańsku (2003). Tuż po zawieszeniu współpracy z zespołem Osjan w 1986 r., nagrywa z Wojtkiem Waglewskim pierwszą płytę VOO VOO. Również z Voo Voo występuje na festiwalu Jarocin 1986 i na innych koncertach w całej Polsce. W 1983 wspólnie z Robertem Brylewskim zakłada pierwszy w Polsce zespół reggae: IZRAEL. Nagrywa z IZRAELEM pierwsze dwie płyty przed wyjazdem do USA. Kurtis nie tylko spełnia się jako muzyk, ale angażuje się także w działalność impresaryjną i popularyzatorską – na jego zaproszenie przybywa na wspólną trasę koncertową MISTY IN ROOTS z Wielkiej Brytanii. Kurtis zakłada też swoje wydawnictwo płytowe „Milo Records“, w którym wydał ponad sto pozycji, m.in. Tomasz Stańko Quintet, KOMEDA (Muzyka Filmowa, Scena, Jazz), Osjan, Drum Freaks Orkiestra NAXOS i wiele innych.

Wydarzenie zrealizowano dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2019, przy wsparciu Urzędu Miasta Łodzi oraz instytucji partnerskich, które wsparły projekt, udostępniając swoje przestrzenie za symboliczne kwoty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *